Gdy Mahomet mieszkał w Mekce, otaczali go prawie sami wrogowie. I choć wypowiadał wtedy groźby, nie stosował przemocy. Teraz stanowił siłę polityczną, więc zaczął wprowadzać swoje groźby w życie. Koran wyraźnie odzwierciedla tę zmianę. Dlatego księga podzielona jest przez uczonych na część mekkańską i część medyńską. Ponieważ nie została ułożona w porządku chronologicznym, laikowi trudno dostrzec tę linię podziału. Gdy jednak ułożymy tekst Koranu chronologicznie, wówczas różnice stają się wyraźnie widoczne.
Z części mekkańskiej Koranu:
18:22-25 Dlatego napominaj, albowiem jesteś tym, który napomina. Nie
jesteś wyznaczony, by być ich strażnikiem, lecz jeśli ktoś odwróci się i nie
uwierzy, Allach ukarze go największą z kar.
Z części medyńskiej Koranu (dla porównania):
8:13-15 Kiedy twój Pan objawił aniołom, mówiąc: „Jestem z
wami, więc wzmocnijcie tych, którzy wierzą. Napawam strachem serca tych, którzy nie wierzą.
Uderzajcie ich powyżej szyi i podcinajcie im wszystkie końce palców”. Jest tak
dlatego, iż przeciwstawili się Allachowi i Jego Posłańcowi, wówczas z pewnością
Allach jest srogi w rozliczaniu. „Oto wasza kara, posmakujcie jej zatem. I
pamiętajcie, że na niewiernych czeka kara Ognia”.
Mahomet nie pozostawił wątpliwości, że ilekroć w Koranie występuje
sprzeczność, wcześniejsze wersety zostają unieważnione przez późniejsze. Koran
nie został napisany w porządku chronologicznym, a więc nie sposób go zrozumieć,
jeśli nie wiemy, które wersety podlegają abrogacji. Muzułmanie często wskazują na fragmenty o
pokojowej wymowie zawarte w mekkańskiej części, ale zapominają, że wersety te
zostały unieważnione przez późniejsze.
Chciałbym teraz wyjaśnić
pewien istotny aspekt islamu, stanowiący spore wyzwanie intelektualne. Jest to
jednak ważne, aby zrozumieć istotę tej religii.
Jak już powiedzieliśmy,
późniejsze wersety Koranu unieważniają wymowę wcześniejszych. Wiemy zarazem, że
księga ta jest uważana za doskonały zapis słów samego Boga. W zachodniej logice
jeśli dwie rzeczy sobie przeczą, jedna z ich musi być fałszem. W logice islamu
jednak dwie wypowiedzi mogą sobie przeczyć i zarazem obie mogą być prawdą.
Koran każe muzułmanom
naśladować Mahometa. Ale co wziąć za przykład? Podczas pobytu w Mekce Mahomet
nie stosował przemocy wobec niewiernych, a na samym początku nawet okazywał
pewną tolerancję dla ich wierzeń. Po przenosinach do Medyny wielokrotnie
stosował przemoc, żeby osiągnąć swoje cele. Odtąd nie okazywał żadnej
pobłażliwości dla kafir.
Część medyńska Koranu jest
późniejsza i jako taka unieważnia część mekkańską, a jednak ta druga wciąż ma
zastosowanie, bo Koran (i sam Mahomet) to doskonałość. Zatem muzułmanin może
naśladować wskazania z jednej lub drugiej części, chociaż część medyńska jest
uważana za lepszą, bo została napisana później. Skąd muzułmanin wie, którą wybrać? Jak
zwykle aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy przyjrzeć się, jaki przykład dał Mahomet. Podczas pobytu w Mekce był
pozbawiony wpływów i otoczony przez wrogów. W tym czasie nawoływał do tolerancji i postawy ugodowej. Po przybyciu do Medyny zyskał
wpływy i często stosował przemoc dla osiągnięcia swoich celów.
Postępowanie Mahometa nie
jest konsekwentne, zależy bowiem od okoliczności. Gdy jesteśmy słabi, należy
być cicho, nie ściągać na siebie uwagi. Należy wykorzystać ten czas, aby nabrać
siły i zyskać zwolenników, wtedy dopiero można rozpocząć dżihad. Oto przykład (sunna) dany
przez Mahometa w hadisach i Sirze.
No comments:
Post a Comment