Garstka Żydów mekkańskich niezbyt była obznajomiona z własną religią. Gdy Mahomet ogłosił, że jest żydowskim prorokiem, wzięto jego słowa za dobrą monetę. W Medynie z kolei mieszkało wielu Żydów, a wśród nich rabini i znawcy judaizmu. W rezultacie Mahomet musiał zmierzyć się z wieloma pytaniami dotyczącymi jego roli i głoszonych prawd. Nie zdołał przekonać wątpiących, że jest jednym z żydowskich proroków. Medyńscy Żydzi widzieli wyraźnie, że Koran nie pasuje do świętych ksiąg judaizmu.
To rozwścieczyło Mahometa. Zaczął
dyskredytować Żydów, twierdząc, że
zafałszowują święte księgi. Głosił, że usunęli z tekstów ustępy zapowiadające jego
przybycie. W rzeczywistości jednak Allach z Koranu jest tak inny od Boga z
Tory, że nie mogą być jedynym i tym samym. Na przykład Bóg z Tory miłuje podobno wszystkich
ludzi – nawet tych, którzy grzeszą i w
niego nie wierzą. Allach w wydaniu Mahometa gardzi kafir (niewiernymi).
Również wobec
chrześcijan Mahomet wytoczył oskarżenia o zafałszowanie Biblii. A przecież
istnieje wiele egzemplarzy Biblii i Tory, które o wieleset lat
wyprzedzają nadejście Mahometa. Są to takie same księgi jak te, z których dziś korzystamy.
Odtąd nienawiść do Żydów na stałe zabarwiła islam. W istocie w biografii Mahometa znajdujemy
silniejszy wyraz nienawiści do Żydów niż w Mein Kampf Hitlera*. Dotąd Mahomet kazał swoim zwolennikom zwracać się w
trakcie modlitwy ku Jerozolimie. Teraz zmienił zdanie i kazał im zwracać się ku
Kabie w Mekce. Wypowiadał się źle zarówno o Żydach, jak i chrześcijanach. Koran głosił, że Allach zamieni ich w
świnie i małpy.
Nieletnie narzeczone
Niedługo po przybyciu do Medyny Mahomet
pojął za żonę Aiszę, która miała teraz dziewięć lat. Niechętnie zgodził się, by trzymała w haremie
swojej lalki. Była to dla niego trudna decyzja, bo nie znosił żadnych wizerunków. Obejmowało to
rzeźby i malowidła. O wieku Aiszy w owym czasie świadczą wiarygodne hadisy.
Niektóre
„słabsze” zdają się zaprzeczać. Na te ostatnie powołują się niekiedy muzułmanie
pragnący obalić zarzut, że Mahomet był pedofilem. Należy jednak pamiętać, że najbardziej szanowany podręcznik
szariatu (opartego na przykładnym życiorysie Mahometa) zawiera instrukcje, jak
rozwieść się z żoną, która nie osiągnęła dojrzałości płciowej.**
Z hadisów al-Bucharego:
B5, 58, 234
Prorok pojął mnie, gdy byłam dziewczęciem lat sześciu. Udaliśmy się Medyny;
potem zachorowałam i wypadły mi włosy. Później włosy odrosły i moja matka Um
Ruman przybyła do mnie, gdy bawiłam się na huśtawce z koleżankami. Przywołała
mnie, a ja podeszłam, nie wiedząc, co zamierza. Chwyciła mnie za rękę i
zaprowadziła przed pewien dom. Zaparło mi dech w piersiach, a gdy wreszcie mój oddech się
uspokoił, matka wzięła trochę wody i natarła nią moją twarz i głowę.
Potem wprowadziła mnie do domu, a tam ujrzałam pomocnice, które rzekły:
„Pomyślności, błogosławieństw Allacha
i szczęścia”. Matka oddała mnie w ich
ręce, a one zaczęły mnie przygotowywać do ślubu. Niespodziewanie przed południem przybył Mahomet i matka oddała mu
mnie. W tamtym czasie byłam dziewczynką lat dziewięciu.
Komentarz autora:
Pronatalizm – system propagujący rozrodczość w celu
podniesienia liczby urodzeń w danej grupie etnicznej. Oczywiście łatwo pokusić się o moralny osąd takiej sytuacji. Z perspektywy
wartości obowiązujących dziś na Zachodzie postępowanie Mahometa było
odrażające. Jednak w wielu społeczeństwach dopuszcza się małżeństwo osób niepełnoletnich.
Mimo to dziewięć lat wydaje się skrajnością. W Arabii w VII wieku postępowanie
to nie wywołało większych kontrowersji, a zatem można przypuszczać, że mieściło
się w obyczaju społeczeństwa, w którym żył Mahomet. Warto również przypomnieć, że w historii ludzkości niejeden samozwańczy święty
wykorzystywał swoją pozycję, aby współżyć z młodymi dziewczętami. Nie sądzę
więc, że była to najgorsza rzecz w życiu Mahometa.
Jak się wkrótce przekonamy,
od chwili ogłoszenia się prorokiem Mahomet miał tylko jeden naczelny cel. Był
zdeterminowany, aby cały świat przyjął go jako ostatniego proroka Boga. Każdy
aspekt jego życia i religii skupiał się na tym dążeniu. Jego wielki apetyt
seksualny jest obficie udokumentowany w świętych księgach islamu. Aby jednak
zrozumieć stosunek Mahometa do kobiet i seksualności, należy to postrzegać w
szerszym kontekście jego podbojów politycznych i wojskowych. Na tym etapie może się to wydawać czczą
spekulacją. Ale w miarę rozwoju naszej historii coraz więcej fragmentów układanki
znajdzie się na właściwym miejscu, dając nam klarowny obraz.
Mahomet nie był pierwszym
człowiekiem, który chciał wykorzystać pronatalizm, i z całą pewnością nie ostatnim. Jednym
z najsłynniejszych przykładów takiej postawy jest Kościół katolicki. Przewodniczący Mao Zedong też
stosował tę politykę z wielkim powodzeniem. Późniejsi przywódcy Chin byli
zmuszeni do wprowadzenia polityki „jednego dziecka”, żeby zapobiec negatywnym
skutkom przeludnienia, takim jak głód i ubóstwo.
Islam nie dba o konsekwencje przeludnienia. Są one w istocie znamionami
większości społeczeństw muzułmańskich. Przeludnienie skłania muzułmanów do emigracji i
zakładania wspólnot na nowych terenach. Potem cały cykl się powtarza. To część strategii islamu od czasów hidżry Mahometa,
a więc emigracji do Medyny. Zanim przedstawimy sposoby, jakimi islam osiąga
wysoki przyrost naturalny, przyjrzyjmy się, co ma do powiedzenia o pozycji
kobiety w społeczeństwie.*
„Najlepszym sposobem
poznania szariatu jest przyjrzenie się faktycznemu prawu. Godnym polecenia źródłem jest Reliance of the Traveller (Wsparcie
wędrowca) wydane przez Amana Publications w 1994 roku. Szariat
ułożony jest w formie zarysu. Każdy przypadek zacytowany poniżej będzie
opatrzony numerem indeksowym”.
Zmuszanie do małżeństwa
Kobieta może zostać
zmuszona do poślubienia mężczyzny, którego nie pragnie.
M3.13 Gdy panna
młoda jest dziewicą, ojciec lub ojciec ojca mogą poślubić ją bez jej zgody,
choć zaleca się, aby została spytana o zgodę, jeśli osiągnęła dojrzałość
płciową. Milczenie dziewicy uważane jest za wyrażenie zgody.
Zmuszanie do
współżycia seksualnego
Żona winna współżyć
z mężem, ilekroć on tego zażąda.
M5.1 Żona zobowiązana jest pozwolić swemu mężowi obcować z nią
cieleśnie natychmiast, gdy:
1) On ją poprosi,
2) W domu,
3) Jest w stanie fizycznie to znieść.
Bicie żon
W Koranie mówi się, że żonę wolno bić. Mahomet zalecał bicie żon w swoim ostatnim kazaniu wygłoszonym w Mekce.
Oto zapis w szariacie (postępowanie wobec nieposłusznej żony):
M10.12 Gdy mąż dostrzeże oznaki nieposłuszeństwa u żony,
czy to w mowie, gdy odpowiada mu lodowato, a kiedyś czyniła to z uprzejmością,
albo gdy przyzywa ją do łoża, a ona odmawia, w niezgodzie z jej zwykłym
obyczajem, albo w czynach, gdy on przekonuje się o jej wrogości wobec niego (a
wcześniej była uprzejma i radosna), ostrzega ją słowami bez oddalania jej ani
bicia, bo być może ma ona powód do takiego postępowania.
Ostrzeżenie
może polegać na powiedzeniu jej:
„W
bojaźni przed Allachem miej wzgląd na powinności, które jesteś
mi zobowiązana świadczyć”.
Lub
wyjaśnieniu, że nieposłuszeństwo anuluje jego powinność do utrzymywania jej i
uszanowania jej kolejności między innymi żonami,
Lub może
jej oznajmić:
„Twoje
posłuszeństwo wobec mnie jest religijną powinnością”.
Jeśli
ona dalej trwa w nieposłuszeństwie, on powstrzymuje się od spania z nią
(obcowania cieleśnie) bez słów i może ją uderzyć, ale tak, by nie wyrządzić
szkody, to jest nie wolno jej posiniaczyć, połamać kości, spowodować rany ani
wylewu krwi. Wbrew prawu jest bić drugiego po twarzy. Mąż może uderzyć żonę bez
względu na to, czy nieposłuszeństwo okazała raz, czy wiele razy, choć słabsza
opinia głosi, że wolno uderzyć dopiero wtedy, gdy akty nieposłuszeństwa się
powtarzają.
Jak to wpływa na wskaźniki urodzeń w społeczeństwach muzułmańskich?
1) Ponieważ prawo szariatu jest naśladowaniem przykładu Mahometa, minimalny
wiek do zamążpójścia to dziewięć lat. Obecnie władze Arabii Saudyjskiej*
usiłują ustanowić szesnaście lat jako dolną granicę. Prawdopodobnie jest to
efekt wstydu oraz presji międzynarodowej. Jednak wszechpotężni przywódcy religijni
zgłaszają sprzeciw (w tej chwili w Arabii Saudyjskiej nie ma żadnej dolnej
granicy wiekowej).**
2) W społeczeństwach muzułmańskich honor rodziny stoi na pierwszym miejscu i
w dużej mierze zależy od nienagannego prowadzenia się kobiet. Wydanie córki za mąż we
wczesnych wieku zmniejsza prawdopodobieństwo niewłaściwego zachowania
seksualnego przed zamążpójściem.
3) Dziewczęta mają w tej sprawie niewiele do powiedzenia.
4) Po wyjściu za mąż dziewczyna nie ma prawa odmówić odbycia
stosunku seksualnego z mężem, chyba że zaszły skrajne okoliczności.
5) W społeczeństwach muzułmańskich antykoncepcja jest niemile widziana. W
islamie zaleca się mieć dużą rodzinę.
6) Predestynacja jest kluczowym wierzeniem w islamie. Wszystko zostało
zaplanowane przez Allacha i nic, co zrobimy, nie może zmienić jego zamysłu.
Zatem zamartwianie się, jak wyżywić liczne potomstwo, jest dla muzułmanów stratą czasu.
Spytani, kto wyżywi ich dzieci, najczęściej odpowiadają, że Allach o nie zadba.
7) Muzułmanin może mieć aż cztery żony. Owdowiała kobieta w wieku
rozrodczym najczęściej powtórnie wychodzi za mąż. Jeśli w przypadku wojny polegnie dwie trzecie
mężczyzn w danej wspólnocie muzułmańskiej, nie będzie to miało większego wpływu na wskaźnik
urodzeń.
A więc przynajmniej teoretycznie dziewięcioletnia dziewczynka może wyjść za
mąć i odtąd wielokrotnie zachodzić w ciążę. W wieku dwudziestu lat, gdy
nie-muzułmanka być może spodziewa się pierwszego dziecka, muzułmanka może mieć
już dziesięcioro dzieci i oczekiwać wnuków. Naturalnie w rzeczywistości nie wygląda to aż tak drastycznie. Wysoka
śmiertelność niemowląt i matek to tylko dwa czynniki ograniczające rozrodczość.
W niektórych
społeczeństwach muzułmańskich sytuację pogarsza jeszcze rodzenie dzieci jedno
po drugim.
Chociaż żadne z powyższych
zaleceń nie jest obowiązkowe, islam sprawuje większą kontrolę nad swoimi
wyznawcami niż inne religie. Kościół katolicki również popiera wysoką rozrodczość, a jednak we Włoszech, gdzie znajduje się
papiestwo, wskaźniki urodzeń są jednymi z najniższych na świecie. W
społeczeństwach rządzonych przez prawo szariatu presja stosowania tych zasad
jest bardzo silna. Widzimy to nawet wśród muzułmanów mieszkających na Zachodzie. We Francji około dziesięciu procent populacji
to muzułmanie. Jednak wśród nowo narodzonych dzieci potomstwo muzułmanów stanowi aż jedną trzecią. W czasach niżu demograficznego oczekuje się
dużych zmian demograficznych w świecie Zachodu. Zmiany te wypadną na korzyść
wspólnot
muzułmańskich.
Choć nie wszystkie kraje
muzułmańskie promują nieograniczony przyrost urodzeń, to ogólną tendencję
łatwo dostrzec na podstawie statystyki dotyczącej populacji światowej.
„Associated Press”, Gaza*
Hanan Suelem chciała dokonać aborcji po siódmej
ciąży, ale islamscy duchowni powiedzieli jej, że w ten sposób
„zabije duszę”. Odparła, że to jej dusza umiera. „Po tym już nie, nigdy”,
powiedziała prawie szeptem. „Dowiedziałam się o wkładce domacicznej”. Szkoły w
okolicy funkcjonują na dwie i trzy zmiany, żeby zapewnić miejsce dzieciom
rosnącej społeczności palestyńskiej. Populacja miliona stu tysięcy mieszkańców Gazy
ma się podwoić do 2014 roku. Połowa mieszkańców to
osoby poniżej piętnastego roku życia. Już teraz jest to obszar o wysokim
zagęszczeniu, z deficytem miejsc pracy, z niedostateczną podażą mieszkań i
prawie zerowymi bogactwami naturalnymi. Zachodni Brzeg Jordanu i Gaza mają w
połączeniu ponadtrzymilionową populację, która według prognoz zwiększy się do pięciu i pół miliona
mieszkańców w ciągu czternastu lat. Wskaźnik dzietności wynosi
siedmioro dzieci na jedną kobietę. Prawie wszystkie dzieci dożywają poza okres
niemowlęctwa, a dorośli żyją przeciętnie do siedemdziesiątego trzeciego roku
życia. Wielu młodych Palestyńczyków nie chce, aby ich dzieci cierpiały tak samo, jak
cierpieli oni w wielodzietnych ubogich rodzinach, ale duża rodzina to nie tylko
wymóg tradycji, ale także powód do
dumy narodowej i sposób osiągnięcia przewagi liczebnej nad Izraelczykami w
kraju zamieszkanym przez obie narodowości. Na szczęście urzędnicy resortu
zdrowia i edukacji po cichu wspierają planowanie rodziny z pomocą szpitali i
służb społecznych. Kobiety dowiadują się o różnych sposobach antykoncepcji
akceptowanych przez islam – czyli o wszystkich oprócz metod
ostatecznych, takich jak sterylizacja czy podwiązanie jajowodów. Coraz
więcej kobiet sięga po wkładki domaciczne i pigułki antykoncepcyjne. Urzędnicy
resortu zdrowia mówią po cichu o wydłużaniu okresów
pomiędzy kolejnymi ciążami, bo wyraźne sugestie o ograniczaniu liczby dzieci
naruszałyby zasady islamu. Kobiety dowiadują się, że w Koranie napisano, że Bóg każe im karmić piersią przez dwa lata. Na Zachodnim Brzegu Jordanu kobiety
mają przeciętnie 5,6 dziecka, natomiast w Izraelu wskaźnik ten wynosi 2,7, co
stanowi światową średnią. Ludność Gazy rośnie o 4 procent rocznie, podczas gdy
Izraela – o 2 procent, wliczając wysoki poziom imigracji. Palestyńscy działacze
domagają się wprowadzenia prawa, które podniosłoby dolną granicę wiekową dla zawierania
małżeństw, ponieważ połowa Palestynek wychodzi za mąż przed osiemnastym rokiem
życia. W Strefie Gazy prawo zezwala na zamążpójście
już w wieku piętnastu lat, na Zachodnim Brzegu Jordanu zaś – siedemnastu.
Komentarz autora:
W 1948 roku było około 170 tysięcy arabskich uchodźców (w tamtym
czasie nie nazywano ich „Palestyńczykami”). Dziś jest ich około pięciu milionów. Choć po
części wynika to ze zdobyczy terytorialnych Izraela, wzrost ten wydaje się
ogromny.
No comments:
Post a Comment