Dwa miesiące po
traktacie z Hudajbiji Mahomet poprowadził swoją armię do położonego sto pięćdziesiąt kilometrów dalej Chajbaru, żeby zaatakować
tamtejszą społeczność żydowską. Dotąd nie miał żadnych problemów z Żydami z Chajbaru. Jego wypad był
umotywowany wyłącznie chciwością. Tamtejsi Żydzi byli zamożnymi rolnikami i
mieszkali w skupisku umocnień pośród upraw.
Z Siry:
1757 Gdy Mahomet
ruszał przeciw jakiemuś ludowi, czekał do rana. Jeśli rankiem usłyszał wezwanie
do modlitwy, co oznaczało muzułmanów, wówczas odstępował od napaści, ale
jeśli nie było muzułmańskiego wezwania do modłów, atakował. Gdy nadjechał na
czele wojska, robotnicy szli do pracy w polu. Na widok Mahometa i jego armii
umknęli. Mahomet rzekł: „Allach Akbar!”. Chajbar jest
zniszczony. Gdy przybędziemy na plac targowy, będzie to zły poranek dla tych,
którzy zostali
ostrzeżeni”.
Dzięki dżihadowi
Mahomet był już jednym z najpotężniejszych wodzów w całej Arabii. W
odróżnieniu od wczesnego okresu teraz mógł postępować
zazwyczaj wedle własnej woli. Postanowił rozprawić się ze wszystkimi
przeciwnikami, nie okazując nikomu litości.
Z Siry:
1758 Mahomet
opanowywał warownie jedną po drugiej. Wśród pojmanych była
piękna Żydówka o imieniu Safija. Mahomet wziął
ją do zaspokojenia swojej cielesnej rozkoszy. Jeden z jego ludzi pierwszy
wybrał ją sobie jako nałożnicę, ale Mahomet wymienił na Safiję jej dwie krewne.
Zawsze pierwszy wybierał spośród łupów wojennych i niewiast.
1759 Po zdobyciu
Chajbaru Mahomet wydał nowe polecenia w sprawie zmuszania pojmanych niewiast do
obcowania cielesnego. Jeśli niewiasta była ciężarna, nie wolno było jej używać
dla przyjemności cielesnych, póki nie urodzi
dziecka. Nie wolno też było wykorzystywać żadnych niewiast, które wedle prawa muzułmańskiego
dotyczącego menstruacji były nieczyste.
1764 Mahomet
wiedział, że gdzieś w Chajbardze ukryty jest duży skarb, więc kazał przywołać
Żyda, który jego zdaniem
najwięcej o tym wiedział, żeby go przepytać. Żydem był Kinana, mąż Safiji, która rychło miała zostać nową
oblubienicą Mahometa. Kinana zasłonił się niewiedzą. Ale inny Żyd powiedział,
że widział tamtego w pobliżu starych ruin. Zaczęto szukać i znaleziono
większość skarbów, ale nie
wszystkie. Mahomet zwrócił się do swoich
ludzi: „Weźcie Żyda na
męki, aż wyzna wszystko”. Zatem rozciągnięto
Żyda na ziemi, a na jego piersi rozpalono mały ogień, żeby rozwiązać mu
język. Konał już prawie, ale wciąż nie chciał mówić, więc Mahomet kazał go uwolnić i wziął
jednego z jego ludzi, którego brat poległ
w walce, a muzułmanin z przyjemnością odrąbał torturowanemu Żydowi głowę.
Muzułmanie uważają,
że Mahomet był wzorem
doskonałości, a w Koranie wielokrotnie czytamy, że muzułmanie naśladują jego
postępowanie. Jednak większość muzułmanów nigdy nie
zapoznała się z życiorysem Mahometa i kieruje się wyłącznie wskazaniami imamów. Gdy islam jest słaby, to można się spodziewać, że imamowie
nakazują wiernym naśladować przykład z okresu mekkańskiego. Historia dowodzi
jednak, że gdy islam przybiera na sile, sprawy ulegają zmianie.
Z Siry:
1764 Żydzi z
Chajbaru byli pierwszymi zimmi Mahometa. Gdy
odebrano im najlepsze mienie, Mahomet kazał im dalej uprawiać ziemię. Jego
ludzie nie znali się na uprawie roli, a Żydzi byli w tym umiejętni. Zatem Żydzi
uprawiali ziemię i oddawali Mahometowi połowę zysków.
Komentarz autora:
Ta nowa taktyka
stała się z czasem istotnym elementem ogólnej strategii
islamu. Dotąd kafir stawali przed wyborem: nawrócić się na islam lub ponieść śmierć.
Teraz wprowadzono trzecią możliwość: status zimmi. Zimmi to
nie-muzułmanie żyjący na terenach opanowanych przez islam. Zmuszeni są do płacenia podatku pogłównego (dżizja) na rzecz muzułmanów, który może sięgać aż połowy dochodów. Co ważniejsze, powinni także czuć
się poniżeni. |Zimmi mają niewiele praw, a swoje praktyki religijne mogą
odprawiać w zaciszu domowym. Nie wolno im odbudowywać ani naprawiać kościołów i synagog (status zimmi przysługuje tylko chrześcijanom i
Żydom).
Islam jest nastawiony na podbój, dlatego społeczeństwa muzułmańskie
dotknięte są niską wydajnością
gospodarczą. Pozwalając chrześcijanom i Żydów żyć w stanie
półniewolniczym, islam zapewnił sobie źródło dochodów nawet w czasach pokoju. Status zimmi został dopracowany przez późniejszych
kalifów i jest równie istotnym elementem całego
systemu co dżihad.
Z Koranu:
Walczcie z tymi spośród Ludu Księgi, którzy nie wierzą w Allacha ani w Dzień
Ostatni, ani nie uważają za nieprawe tego, co Allach i Jego Posłaniec ogłosili
nieprawym, aż do czasu, gdy zapłacą należność [dżizja], uznając to za łaskę, i
uznają swoje podporządkowanie.
Mówi się nam często, że Żydzi i
chrześcijanie mogli żyć w spokoju i harmonii w krajach muzułmańskich. Dla
kogoś, kto nie rozumie uciążliwego statusu zimmi, mogłoby to
oznaczać postawę tolerancyjną – której w istocie nie
ma.
Z Siry:
1766 W drodze
powrotnej Mahomet kazał jednej z muzułmanek przygotować Safiję (była to Żydówka, którą wybrał dla swojej rozkoszy) do
nocy poślubnej z nim. Tej nocy jeden z jego ludzi maszerował z mieczem dokoła
jego namiotu przez cały czas. Nazajutrz Mahomet spytał go, co czyni, a ten
odrzekł: „Lękałem się o ciebie z
powodu tej niewiasty. Zabiłeś jej ojca, męża i krewnych, zatem bałem się o ciebie z jej powodu”. Mahomet
pobłogosławił go.
Wyrażenie „Allachu
Akbar” okryte jest złą sławą, zwłaszcza po atakach z 11 września 2001 roku.
Przywódca porywaczy, Muhammad Ata, wieczór poprzedzający zamachy spędził na
krążeniu po klubach ze striptizem. Naprowadzając samoloty na dwie wieże, aby
zgładzić kafir, zamachowcy krzyczeli „Allachu Akbar!”, co zostało
zarejestrowane na nagraniach. Zwykle tłumaczy się to jako „Allach jest wielki”,
ale w istocie oznacza „Allach jest większy” (w domyśle: od innych bogów).
Ten okrzyk nie jest wynalazkiem
współczesnych dżihadystów. To okrzyk bojowy
pierwszego dżihadysty, a więc Proroka Mahometa, gdy mordował niewinnych kafir.
Po atakach z 11 września 2001 roku
prezydent Stanów Zjednoczonych
George Bush i premier Wielkiej Brytanii Tony Blair (oraz inni przywódcy światowi) stwierdzili, że zamachy
nie miały nic wspólnego z islamem. Od
tego czasu słowa „dżihad’, „islamista”, „muzułmanin” oraz wszelkie
odniesienia do doktryny islamu zostały usunięte z amerykańskich podręczników antyterrorystycznych. Aby zrozumieć
tę reakcję, należy głębiej poznać istotę
statusu zimmi.
No comments:
Post a Comment